سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وظایف وکیل مالیاتی

 

وکیل مالیاتی یک متخصص حقوقی است که در زمینه قوانین مالیاتی تخصص دارد. وکلا مالیاتی می‌توانند افراد و شرکت‌ها را در امور مالیاتی هدایت کرده و در ارائه مشاوره‌های مربوط به بررسی اظهارنامه مالیاتی، برنامه‌ریزی مالیاتی و نحوه کاهش مالیات، نقضات مالیاتی و اختلافات مالیاتی کمک کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند در مذاکرات با ماموران مالیاتی نمایندگی کنند و در صورت نیاز در دادگاه‌ها از موکلان خود دفاع کنند. انتخاب یک وکیل مالیاتی با تجربه و شایسته می‌تواند به شما کمک زیادی در امور مالیاتی و حل اختلافات مالیاتی ارائه دهد. که در این پست به بررسی تخصص و وظایف وکیل مالیاتی می‌پردازیم.

وکیل مالیاتی کیست؟

یک وکیل مالیاتی که به عنوان مشاور مالیاتی نیز شناخته می‌شود، در دنیای پیچیده و اغلب دست خوش تغییر مالیات‌‌ها، دارای تخصص کافی است. وکیل مالیاتی بر اساس تحقیقات، بررسی‌ها و مصاحبه‌هایی که انجام می ‌دهند بر اساس قوانین دشوار و پیچیده مالیاتی، اظهارنامه‌های مالیاتی را از طرف سازمان ‌ها ارائه می‌‌دهند.

در حقیقت وکلای مالیاتی متخصصانی هستند که به اشخاص حقیقی و حقوقی کمک می‌کنند تا نحوه رعایت قوانین مالیاتی را درک کنند. آن‌ها ممکن است نماینده افراد، شرکت‌ها یا سایر نهادها در دعاوی مالیاتی باشند. وکلای مالیاتی باید درک کاملی از انواع مالیات‌ها و همچنین مقررات حاکم  بر فرایند آن‌‌ها داشته باشند. قانون مالیات یک حوزه حقوقی فوق‌العاده پیچیده است، به همین دلیل برای پرداخت کنندگان مالیات مهم است که قبل‌ از تصمیم ‌گیری در مورد مالیات یا ارائه اظهارنامه، از مشاور مالیاتی حرفه‌ای استفاده کنند.

وکیل مالیاتی می‌تواند به مالیات‌دهندگان در مورد تاثیر قانون بر زندگی‌شان را آگاه کرده و به آن‌ها کمک کند تا تصمیم بگیرند که آیا باید بخشی از اظهارنامه مالیاتی خود را مورد بازبینی قرار دهند یا خیر. همچنین، وکیل مالیاتی می‌تواند در تدوین استراتژی‌های کاهش بدهی مالیاتی کمک کند. وکلای مالیاتی ممکن است در فعالیت‌های گوناگونی مانند ایجاد یا تغییر ساختار نهادهای تجاری، تعیین نحوه مالیات شرکت‌ها، نمایندگی مشتریان در جلسات اداری درباره مسائل مالیاتی و حل اختلافات مالیاتی بر اساس قوانین داخلی، نماینده مالیات‌دهندگان در برابر هیئت‌های مالیاتی، و مشاوره به مالیات‌دهندگان در زمینه برنامه‌ریزی املاک و مسائل مالیاتی دیگر کمک کنند.

وکیل مالیاتی چه تخصصی دارد؟

قانون مالیات، حوزه‌ای از حقوق است که از دیرباز وجود داشته و نیازمند دانش تخصصی است. وکلای مالیاتی، افرادی هستند که در امور مالیاتی دارای تخصص بوده و می‌توانند در مورد هر موضوع مربوط به مالیات راهنمایی ارائه دهند، چه به دنبال مشاوره در مورد نحوه به حداقل رساندن مالیات خود هستید و چه با صورت‌حساب خدمات درآمد داخلی روبرو هستید که توانایی پرداخت آن را ندارید یا کمک به بخشودگی جرائم مالیاتی کند. یک وکیل مالیاتی می‌تواند به حل مشکلات شما کمک کند. وکلای مالیاتی می‌توانند درمورد کلیه فعالیت‌هایی که مشمول حوزه مالیات هستند از جمله درآمد، معاملات اموال و هدایا، مشاوره ارائه دهند. یک وکیل آگاه می‌تواند تشخیص دهد که آیا مالیات برای شرایط خاص شما مناسب است یا خیر و می‌تواند براساس خدمات درآمد داخلی یا در دادگاه به منظور کاهش بار مالیاتی شما مذاکرات و دفاع خود را نیز به دادگاه‌ها یا وزارت مالیات ایران ارائه دهد.

وکلا مالیاتی همچنین از قوانین فعلی و پیشنهادی که بر مالیات تاثیر می‌گذارد مطلع هستند. اگر سوال خاصی در مورد اینکه چگونه قوانین جدید ممکن است بر وضعیت شما تاثیر بگذارد، دارید، یک وکیل مالیاتی می‌تواند به شفافیت آن را برای شما توضیح دهد. علاوه بر این، برخی از وکلا مالیاتی در انواع خاصی از مالیات‌ها مانند مالیات بر دارایی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات نقل و انتقال، مالیات بین‌المللی و غیره، تخصص دارند.